Monday 11 March 2013

PERSEPSI ORANG

     

    Assalamualaikum semua. sayang apa khabar dengan mu.*menyayi pulak *   hye para pembaca mesti menantikan post baru ayu kan,kan,kan *persan glamour lah aku ni* kali ni ayu nak kita mendalami sifat manusia yang suka memberi pandangan tidak kira secara hadapan atau belakang, kalau yang belakang tu mengumpat lah naman nya. nauzubillah. mintak dijauhkan lah ye.

    Setiap manusia mempunyai pelbagai perangai yang sukar untuk kita fahami namun itu semua lumrah sifat manusia. 'PERSEPSI ORANG'  apakah? bagaimanakah? benarkah?
Amendelah  persepsi tu? resepi ke? haish. bukanlah makcik -makcik sekalian,ayu bukan ye nak cerita pasal resepi masakan atau rumah tangga. haish. pantang beno makcik ni. persepsi tu lebih dikenali sebagai pandangan. contoh nya lah, anda upload gambar di mana-mana laman sosial kemudian ada yang komen baik dan buruk, kita tak boleh nak terus marah atau ambil hati sebalik nya kita muhasabah diri melalui komen tadi tetapi jangan terlalu ambil serius tentang nya tak pasal-pasal jadi gila nanti. Apa yang benar nya? apa yang fakta dan auta nya?Apa yang benar nya ialah kebanyakan manusia pasti akan melenting bila orang lain memberi persepsi yang buruk. haish, itu lah sikap yang tak patu kite tunjuk kan, sepatutnya kite haruslah mengucapkan terima kasih kepada orang itu kerana mengingat kita akan sesuatu yang dilihat begitu tidak baik dimata orang lain.Ayu cakap ni sebab berpengalaman maklumlah manusia ni cepat lupa daratan, terima kasih lah kepada hamba allah itu sebab mengingatkan ayu. kita haruslah bersikap positif akan persepsi orang lain atas diri kita. kawal lah situasi menggunakan akal bukan kemarahan. Manusia cepat berasa puas hati sedangkan tidak melihat kekurangan yang terserlah maka dengan itu mula lah sifat mengeji,mengutuk dan tidak boleh terima teguran. nauzubillah. hindarilah sifat mazmumah ini wahai manusia.


sekian  <3

No comments:

Post a Comment